26

Październik


Budowa wózków widłowych podnośnikowych

Post opublikowany przez: Szkolenia na wozki widlowe


Budowa wózków widłowych – jezdniowych podnośnikowych:

 

Budowa wózków jezdniowych napędzanych jest złożona a jej znajomość to warunek pomyślnego zdania egzaminu i należytego wykonywania obowiązków kierowcy-operatora.

 

Podstawowymi elementami budowy wózków widłowych jest:

 

  • Rama wózków widłowych która wykonana jest ze stali,

 

  • Układ jezdny wózków widłowych podnośnikowych wyposażony jest w podwozie wyposażone w koła, w zależności od trzech do czterech w odniesieniu do zastosowania,

 

  • Układ hamulcowy wózków widłowych składa się z :  hamulca zasadniczego służącego do zmniejszenia prędkości jazdy lub do zatrzymania wózka widłowego przez kierowcę oraz hamulec pomocniczy (ręczny) służący do unieruchomienia wózka widłowego podczas postoju,

 

  • Blok napędowy wózków widłowych składa się z : silnika spalinowego zasilanego paliwem (benzyną lub gazem ciekłym LPG), może też być wyposażony w  silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym lub też silnik elektryczny zasilany akumulatorami,

 

  • Przeciwwaga w wózkach widłowych jest to dodatkowe dociążenie wózka widłowego do utrzymania równowagi w czasie przewożenia ładunku z przodu wózka, obciążenie takie jest najczęściej umiejscawiane w tylnej części wózka i jest wytworzone ze stali,

 

  • Maszt w wózku widłowym umieszczony jest z przodu wózka który służy do przenoszenia , podnoszenia i opuszczania ładunku; wyróżniamy trzy rodzaje masztów: 1) Masz Standardowy  w tym maszcie karetka jest unoszona współmiernie względem ramy masztu wewnętrznego, 2) Maszt typu Duplex w tym maszcie karetkę podnosi wysuwany siłownik , który jest zamontowany w ramie wewnętrznej masztu, i dopiero rama wewnętrzna unosi się, poprzez dwa boczne siłowniki, 3) Maszt typu Triplex w tym typie masztów występują dwie ramy wewnętrzne, które umożliwiają zwiększenie wysokości podnośnika,

 

  • Widły w wózkach widłowych wykonane są na kształt litery „L”, zrobionych z jednolitego kawałka stali, poruszających się ruchem pionowym. Zamiast wideł mogą być „chwytniki” do przenoszenia np. beczek, pudeł kartonowych, pługi do odśnieżania,

 

  • Karetka w wózkach widłowych jest to płyta czołowa, element przymocowany do masztu, gdzie montuje się widły oraz kratę ochronną,

 

  • Krata ochronna w wózku widłowym która przytwierdzona jest do karetki, jej zadaniem jest zabezpieczenie przed osunięciem ładunku na operatora,

 

  • Metalowa klatka bezpieczeństwa w wózkach widłowych służy do zabezpieczenia operatora przed spadaniem przedmiotów z góry,

 

  • Kabina wózków widłowych to wnętrze wózka widłowego która wyposażona jest w fotel dla operatora , kierownicę oraz mechanizmy sterownicze służące do obsługi wózka widłowego.

 

 
Główne elementy układu napędowego w wózkach widłowych:

  • Silnik spalinowy,
  • Sprzęgło,
  • Pompa hydrauliczna układu jazdy,
  • Przekładnia,
  • Most napędowy jazdy,
  • Koła jezdne.

 

Układ do zmiany kierunku jazdy w wózkach widłowych:

  • Układ kierowniczy składający się z mechanizmu łączącego koło kierownicy z kołami jezdnymi wózka, wspomaganego układem hydraulicznym. Obracanie kołem kierownicy powoduje zmianę ustawienia kół jezdnych a tym samym zmianę kierunku jazdy.

 

Układ podnoszenia w wózkach widłowych:

  • Układ podnoszenia służy do podnoszenia i opuszczania przemieszczanych ładunków. Zbudowany jest z mechanizmu podnoszenia i współpracującego z nim układu hydraulicznego. Mechanizm podnoszenia tworzą: maszt, karetka, łańcuchy, widły

 

Osprzęt roboczy dodatkowy do wózków widłowych:

  • Osprzęt nienapędzany, np. wysięgnik z hakiem,
  • Osprzęt napędzany: karetka przesuwna, kleszcze robocze, chwytak obrotowy, szufla wychylna, kleszcze do cegieł.